PETICIONS, DENÚNCIES, ESMENES, RESPOSTES, RECURSOS, ETC... Des de 01/03/02 2002 al 31/12/2004 |
Comissió de Salut i Prevenció de Riscos Laborals 07/04/04
ASSUMPTE:
“Seu Central de Sabadell”. 07/04/04 ASSUMPTE: “ Vestuari de les Regions Policials Central i Metropolitana”. 07/04/04
ASSUMPTE: “Intervenció a
l’edifici de Fiscalia de Menors al c/ roger de flor nº 62-68”. 03/12/03
ASSUMPTE: “Text provisional de l’acta del plenari del Comitè de
Seguretat i Salut” 16/10/03 ASSUMPTE: “Diverses consideracions vers la visita a C.P. JOVES”. 25/06/03 RESPOSTA a : ASSUMPTE: Mesures de protecció en la utilització dels diferents reactius quimics i mecànics a l’U.R. de Policia Científica de Girona. i ASSUMPTE: “Dèficit de renovació d’aire i excés de calor en tot el cos de guàrdia i a la sala dels monitors del Palau de la Generalitat” 05/05/03 ASSUMPTE: Mesures de protecció en la utilització dels diferents reactius quimics i mecànics a l’U.R. de Policia Científica de Girona. 17/03/03
RESPOSTA
a :
19/12/02
ASSUMPTE:
“Estat general del servei “DUMA” i condicions dels agents
destinats”. 10/03/03 RESPOSTA a : 19/12/02 ASSUMPTE: " Petició d'intervenció urgent a les garites del C.P. JOVES " 28/02/03
ASSUMPTE:
“ Informe elaborat, sobre condicions de les garites, en el C.P.HOMES.” 19/12/02
ASSUMPTE:
“Estat general del servei “DUMA” i condicions dels agents
destinats”. 19/12/02 ASSUMPTE: “ Plantejament de diferents queixes a la Unitat del PALAU de la GENERALITAT.” 19/12/02 ASSUMPTE: " Petició d'intervenció urgent a les garites del C.P. JOVES " 18/12/02 Resposta a : " Petició d'intervenció urgent als vestidors de trànsit de la comissaria de Sant Feliu de Guíxols." 23/09/02 Resposta de l'Inspecció de Treball en referència a la denúncia per la manca de cascos antiavalots d'us individual. 14/06/02 A/ Sr. Valentí SALA i ROSTES, President de la Comissió de Salut i prevenció de Risocs laborals del Cos de Mossos d'Esquadra. ASSUMPTE: Brians 29/05/02 ACTA DE REUNIÓ 24/02, DE 20 DE FEBRER DE 2002, DEL COMITÈ DE SEGURETAT I SALUT LABORAL 06/05/02
A/
Sr. Valentí SALA i ROSTES, President de la Comissió de Prevenció de
Riscos i Aslut Laboral del Cos de Mossos d'Esquadra 10/04/02
EXPOSO, 08/04/02
EXPOSO,
A/- Valentí SALA I ROSTES, Subdirector General de Relacions Laborals i Prevenció de Riscos.
07/06/04 ASSUMPTE: " Al.legacions a la visita de la Seu de Sabadell del dia 27-5-2004".
En referència a la visita esmentada en la que vàrem estar presents, juntament amb els sindicats representatius del Cos de Mossos d'Esquadra, la Constructora executora de les obres, hem de dir: - continuem pensant en la retirada de totes les dotacions, incloent la de Trànsit, fins que no estigués, com a mínim, l'edifici que hauría d'estar acabat l'ABRIL DE 2005, tal com ens van comunicar, - la majoria de feines es fan fora de l'emplaçament de Sabadell: BRIMO, URPA, SUBSÒL, GEI, etc..., el que vol dir que la majoria i van de pas, i es podrien estalviar el haver d'anar-hi. - les mesures de prevenció fetes poden estar be o malament, però el problema segueix existint, i vostés son els que l'han de resoldre, ja que varen ser els culpables de la destinació d'aquestes dotacions sense les condicions adequades. En definitiva, estar molt bé l'explicació de com van les obres, i com es prenen mesures per evitar riscos, pero la qüestió es si, VOLEN VOSTES RETIRAR TOTES LES DOTACIONS ALLA DESTINADES I REPLANTEJAR LA TORNADA QUAN TOT ESTIGUI EN CONDICIONS, I REUBICAR-LES EN ALTRES LLOCS?, I EL PERQUÈ NO HO VOLEN FER I LES RAONS DE LES MATEIXES? La resposta la tenen vostès, si volen que continuem seguint sent un cos de policia com cal i seriós, o la mala imatge de fer-ho tot en presses i mal fet. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES Delegat de Prevenció del C.A.T Mossos d'Esquadra Barcelona a 7 de juny de 2004
A/-
Subdirecció General de Recursos Humans de la Direcció General de
Seguretat Ciutadana. Assumpte:
“Seu Central de Sabadell”. En vista a la situació que encara pateixen els agents destinats a la Seu Central de Sabadell i la problemàtica que els hi esta causant desde que hi son, ens agradaria fer unes quantes consideracions al respecte: - la consideració de si val la pena que continuin, en vistes que això es pot allargar molt de temps, tal i com estan les obres d’acondiconament, - les dues plantes acondicionades en un dels dos edificis, en el que també estan treballant els operaris a les plantes superiors, amb el soroll i les molèsties que això comporta, juntament amb alguna esquerda que es pot veure, no dona massa seguretat en els que son de servei, si a mes a mes afegim la manca de sortides d’emergència i la falta d’extintors, etc, que no varem veure per enlloc, - el perque no s’ha esperat a tenir un dels edificis habilitat, juntament amb la zona colindant, per traslladar tot el personal, i així poder continuar treballant en la resta, evitant posar en perill l’integritat física dels agents, com va passar dies enrera que va estar a punt de fer-se mal un d’ells al caure una peça quan passava per sota, - el trasllat de la Comissaria de Trànsit a uns barracons, que ves a saber quan de temps si hauran d’estar, i mes si afegim que s’apropa la temporada d’estiu, i no s’ha buscat un emplaçament adequat en bones condicions En definitiva, per part del C.A.T, sol.licitariem que consideressin la retirada de totes les dotacions d’aquest emplaçament, si mes no, fins que estigues tot acabat, incloent també la Comissaria de Trànsit. Agrairiem una resposta el mes aviat possible, juntament amb la seva posició al respecte, els terminis de finalització d’obra i els diferents emplaçaments de les diferents dotacions, sobre tot de la Comissaria de Trànsit. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES, Delegat de Prevenció del C.A.T Barcelona, a 5 d’abril de 2004
A/-
Subdirecció General de Recursos Humans de la Direcció General de
Seguretat Ciutadana. Assumpte:
“ Vestuari de les Regions Policials Central i Metropolitana”. Sobre la Regió Policial Central, atès que la majoria d’ABP’s d’aquesta regió pertanyent al Prepirineu i el risc de fred i nevades que comporta a l’hivern més que en altres llocs, demanem sel’s inclogui de dotació les botes de muntanya corresponents per evitar les continues situacions de risc a causa de les baixes temperatures, vistes les queixes rebudes sobre tot de les ABP’s de Vic i Solsona, entre altres. La Regio Policial Metropolitana, creades les patrulles de proximitat al casc urbà i que el vehicle principal per fer aquesta tasca es la motocicleta, creiem convenient, pel fet de realitzar aquest servei en zones prou conflictives (Sta. Coloma de Gramanet, Badalona, L’Hospitales de Llobregat, etc...), la dotació d’una armilla antibales especial pel tipus de vehicle que fan servir. També
dotar als agents de vestuari especial consistent en botes
especials, guants de motocicleta i jaqueta reflectant amb proteccions. En qualita de Delegat de Prevenció, prego que prèvis els tramits i informes corresponents s’efectuin quantes gestions i actes per a corregir els diferents aspectes denunciats. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES, delegat de Prevenció del C.A.T Barcelona, a 5 d’abril de 2004
A/-
Subdirecció General de Recursos Humans de la Direcció General de
Seguretat Ciutadana. Assumpte:
“Intervenció a l’edifici de Fiscalia de Menors al c/ roger de flor
nº 62-68”. Aquest es un edifici judicial, per tant, pertany al Departament de Justicia. En vista de prevenir possibles riscos laborals, sol.licitariem una inspecció del Departament, per tal de valorar les anomalies que s’hagin de corregir en aquest edifici. Aqui hi treballen agents de paisà de la Brigada de Menors, on reben les denúncies, i agents uniformats encarregats de la vigilància de l’edifici, accesos i zona de garjoles. Apart d’inspeccionar les zones on treballen, també s’hauria de mirar els vestidors (dutxes i lavabos) i zones d’esbarjo (menjadors). En general l’equipament corresponent (mobiliari, aparells adients, neteja, etc). Fer un esment del mes de febrer, on va haver un cas de sarna, demanar si es va avisar d’aquest fet i si va haver la corresponent intervenció. En qualita de Delegat de Prevenció, prego que prèvis els tramits i informes corresponents s’efectuin quantes gestions i actes per a corregir els diferents aspectes denunciats. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES, delegat de Prevenció del C.A.T Barcelona, a 5 d’abril de 2004
03/12/03 ASSUMPTE: “ Anomalies a la comissaria de Trànsit de Sant Feliu de llobregat (ART Metropolitana Sud) A/-
Subdirecció General de Recursos Humans de la Direcció General de
Seguretat Ciutadana. PORTA D’ACCÉS La porta d’accés a la comissaria fa dos anys que va caure i encara ningú la tornat a colocar. Aquesta es la que s’obria desde dintre i facilitava el control de l’accés a la comissaria, i que arrel d’això: - Al no haver timbre d’avis, pot entra qualsevol persona sense adonar-sen l’agent de custòdia de la peixera que hi ha a l’entrada. - Aquest agent s’encarrrega de tot el volum de trucades de la comissaria, a part de les càmeres de vigilància i atendre les persones, també obrir el parquing. Això comporta una manca de seguretat per l’agent i a tota la comissaria en sí. AIRE CONDICIONAT A DIFERENTS DEPENDÈNCIES Aquest estiu passat, amb la onada de calor que hem patit, hi ha dependències de dita comissaria que, o no era prou potent, o no funcionava: - A la Peixera de l’entrada abans esmentada el sol entrava completament al lloc on realitzen el servei, molestant als ulls de l’agent, i l’elevada temperatura que això comporta - per la nit, aquesta calor es mantenia, que juntament amb monitors i ordinadors, encara agreuja més el malestar. - Al servei d’incidències, una estància habilitada al parquing, també puja bastant la temperatura si ademés afegim la calor que desprenen el vehicles i la manca de ventilació i refrigeració del mateix, - que on es realitzan els serveis de custòdia (peixera d’entrada) i incidències, s’han instalat uns ventiladors que son totalment insuficients degut a que no refrigeran sino que només mouen l’aire, afegint que es un servei de 24 hores. - Afegir que mentres en aquest llocs esmentats tenen aquesta problemàtica, la resta de la comissaria funciona l’aire condicionat. En conclusió, s’haurien de fer algunes intervencions quan abans millor, per resoldre, tant el problema de la porta d’entrada, com l’aire condicionat i evitar els malestars que estan ocasionant En qualita de Delegat de Prevenció, prego que prèvis els tramits i informes corresponents s’efectuin quantes gestions i actes per a corregir els diferents aspectes denunciats. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES, Delegat de Prevenció del C.A.T A Barcelona, 3 de Desembre de 2003
03/12/03 ASSUMPTE: “Text provisional de l’acta del plenari del Comitè de Seguretat i Salut” A/
Sra. Àngels FRANQUET LLORT,
Secretària del Comité de Seguretat i Salut del cos de Mossos d’Esquadra. Com a delegat de Prevenció de Riscos Laborals per part del C.A.T, en vista que el text de l’acta no reflecteix literalment tot allò exposat en la mateixa, fem una ESMENA A LA TOTALITAT d’aquest. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES, Delegat de Prevenció A Barcelona, 3 de Desembre de 2003
A/- Subdirecció General de Recursos Humans de la Direcció General de Seguretat Ciutadana. 16/10/03
ASSUMPTE: “Diverses
consideracions vers la visita a C.P. JOVES”. El dijous dia 9-10-2003 es va efectuar una visita a aquest centre esmentat per revisar diverses anomalies detectades pels agents destinats. L’objectiu era revisar els endolls de les diferents garites, que en el seu dia ja es va detectar a l’intervenció urgent que es va fer el FEBRER –2003, que no tenien la placa de protecció ni el protector del contacte dels diferents endolls i interruptors. Pel que fa els endolls i interruptors encara manquen la placa de protecció, i concretament a la garita nº 6, que esta mes aprop del cos de guàrdia, al no tenir corrent, tenen un allargo conectat al vestidor d’homes (en un endoll que estar penjant de la pared), pasa per fora, (a la intemperie) fins la garita. Tot aquest montatge d’allargos i endolls sense protegir, pot d’alguna manera provocar algun accident que, amb un bon manteniment es podrìa evitar, sobre tot en dies de pluja algun agent tinguès una enganxada. De la resta d’anomalies detectades del FEBRER-2003, cal recordar que, apart de les actuacions que s’han de fer a les garites en espera d’obres, hi ha deficiències que continuen com: -manca de neteja, desde l’accés a la garita, pujant les escales (de cargol) fins al lloc de vigilància del mosso, - cadires velles i que no s’han renovat, - aparells de calor o d’aire obsolets - manca d’alguns llums d’accés, i en general el mal estat de les pareds i l’escala de les mateixes. Aquestes actuacions esmentades s’ha d’insistir que son bastant urgents, ja que perjudica la bona realització del servei del agents destinats. Respecte a les dependències del mossos caldria fer un esment als vestidors: - d’homes; -fer una reposició de les guixetes i el mobiliari malmès, -les dutxes ja tocaria renovar-les i arreglar les portes, -insistir en l’endoll que hi ha penjant o va endollat l’allargo que dona corrent a la garita-6 - de dones; -en quan a mobiliari i guixetes igual que al d’homes, -les dutxes si que s’haurien de canviar, no surt aigua calenta i l’espai estar bastant deixat, no crec que cap dona es pugui dutxar, -al entrar als vestidors fa molt mala olor En general, hi ha una manca de manteniment i neteja en aquests espais. En qualitat de Delegat de Prevenció, prego que prèvis els tràmits i informes corresponents s’efectuïn quantes gestions i actes necesaris per a corregir els diferents aspectes denunciats. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES, Delegat de Prevenció del C.A.T Barcelona,
a 16 d’Octubre de 2003
06/06/03 ASSUMPTE: “Dèficit de renovació d’aire i excés de calor en tot el cos de guàrdia i a la sala dels monitors del Palau de la Generalitat”
A/, Subdirecció General de Recursos Humans del Cos dels Mossos d’Esquadra . - Voldria insistir en el tema de renovació d’aire i excés de calor que vareu fer referencia en la resposta del 17 de març de 2003 sobre el mateix. - S’ens està tirant l’estiu a sobre i les condicions no han variat, més aviat s’han agreujat per la calor dels ultims dies. - La setmana passada en el servei de nits, en tot el cos de guàrdia varem arribar al 26 graus i dins de la sala de monitors fins els 29 graus. - Crec que s’hauria de fer una intervenció urgent i que, juntament amb el servei de prevenció del departament de Presidència, com vareu sol.licitar en l’escrit de resposta del passat 17-3-2003 abans esmentat, solvertar-ho. En qualitat de Delegat de prevenció. prego que previs els tràmits i informes corresponents s’efectuïn quantes gestions i actes siguin necesaris per a corregir els diferents aspectes denunciats. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES, Delegat de Prevenció del C.A.T. Barcelona a 6 de Juny de 2003
05/05/03 ASSUMPTE: Mesures de protecció en la utilització dels diferents reactius quimics i mecànics a l’U.R. de Policia Científica de Girona.
A/, President de la Comissió de Prevenció de Riscos i Salut Laboral del Cos de Mossos d’Esquadra.
Els components de la U.R. de Policia Científica de Girona ens han plantejat alguns dubtes respecte a la utilització d’aquests reactius i la seva possible toxicitat, el quals es relacionen en full annexa, i si son suficients les mesures de protecció que utilitzen per tal de garantir la seva salut. A les dependències disposen, fent la funció de campana de gasos, d’un aquari posat enun recinte amb vidre que disposa d’un extractor. Com a mesures personals disposen de guants de làtex i darrerament, des del mes de gener d’enguany, mascaretes de paper i ulleres. En diverses ocasions s’han rebut reactius sense cap mena d’etiqueta identificativa (actualment en tenen en estoc), per la qual cosa no es coneix ni la seva toxicitat, composició o mesures de seguretat que cal adoptar durant la seva manipulació. Aquesta U.R.P.C ha realitzat de mitja en el període 2000-2002 unes 1000 ITOPs anualment en les quals s’ha utilitzat reactius mecànics en totes elles i en proporció variable depenent de la quantitat d’objectes susceptibles d’estudi. De forma anàloga succeeix amb l’estudi lofoscòpic d’objectes que en el mateix període s’ha fet l’estudi de més de 125 objectes anuals utilitzant reactius quimics. Per tot això creiem convenient realitzar les oportunes gestions a fi de conèixer si aquestes mesures de protecció son suficients i si s’utilitzen de forma correcte i si algun dels components dels reactius és perillós per a la salut demanen sigui sustituït per un altre d’innocu i se’ls faciliti per escrit les carecterístiques i toxicitat dels diferents productes així com normes d’us i mesures de seguretat a adoptar amb ells. Paralelament sol.liciten que a les revisions mèdiques laborals que passen anualment es realitzin. a més, proves específiques a fi i efecte de conèixer la possible afectació o no a l’organisme dels diferents reactius amb els que treballen freqüentment.
En qualitat de Delegat de Prevenció, prego que previs els tràmits i informes corresponents s’efectuïn quantes gestions i actes siguin necessaris per a corregir els diferents aspectes denunciats.
Atentament,
Jordi MESTRES MESTRES, delegat de Prevenció del C.A.T Barcelona a 5 de Maig de 2003
17/03/03 Resposta servei Duma i Palau
Sr.
Jordi Mestres Mestres. Delegat
de Prevenció del C.A.T En
relació als seu escrits registrats el 17 de desembre de 2002 sobre les condicions
laborals dels serveis .'DUMA" i Palau de la Generalitat li comento
el següent: DUMA:
el responsable del servei comenta que el servei de manteninient del Cos
esta elaborant un inventari de tot el necessari que manca o que s'ha de
revisar. Hi havia algun problema d'iluminació que ja esta resolt Quaht
el tema de la ubicació del lloc de vigilancia, segons el responsable,
és l'adequada pel serveí. Servei
a Palau: el problema de I'alçada de'ls monitors ja esta sol.lucionat
ajudat a més per la instal.lació d'una nova cadira. Aprofito per
comentar-vos que, en la visita que jo, mateix vaig realitzar vaig
comprovar pero, que hi havia un possíble deficit de renovacíó d'aire
així com d'excés de calor. És per aixo que vaig sol.lícitar la
col.laboració del Servei de Prevenció de Riscos Laborals del Departament
de Presidencia per valorar-ho. Així mateix he activat el máteix servei
del nostre Departament perque hi col.labori. Esperem la resposta de les
seves avaluacions. . En
referencia al seus escrits sobre condicions laborals de centres
penitenciaris cal significar que esta en mans del Servei de Prevenció
de Justícia i Interior.- Atentament,
Eduard
Martínez. Subdirecció
General de Recursos Humans. Barcelona,
17 de març de 2003
28/02/03 ASSUMPTE: “ Informe elaborat, sobre condicions de les garites, en el C.P.HOMES.”
A/,
President de la Comissió de Prevenció de Riscos i Salut Laboral del
Cos de Mossos d’Esquadra. El
dia 6 de Maig de 2002, es va adreçar un informe respecte a les
condicions de les garites i l’estat general per accedir a les
mateixes. Fins
al dia de la data ningú ens ha contestat res al respecte,
ni s’ha informat de
les possibles gestions i actes que s’hagin pogut fer. Per la qual cosa, els hi torno a adreçar el mateix informe, que adjunto.
06/05/02
A/
Sr. Valentí SALA i ROSTES, President de la Comissió de Prevenció de
Riscos i Aslut Laboral del Cos de Mossos d'Esquadra Esperem
que ara al ser la Conselleria de Justícia i Interior, les problemàtiques
dins als Centres Penitenciaris es puguin, com a mínim, valorar
el més aviat possible. En qualitat de Delegat de Prevenció, prego que previs els tràmits i informes corresponents s’efectuïn quantes gestions i actes siguin necessaris per a corregir els diferents aspectes denunciats.
Atentament, Jordi
MESTRES MESTRES, Delegat de
Prevenció del C.A.T Barcelona
a 17 de Febrer de 2003
A/ President
de la Comissió de Prevenció de Riscos i Salut Laboral del Cos de
Mossos d'Esquadra ASSUMPTE: “Estat
general del servei “DUMA” i condicions dels agents destinats”. El lloc principal a cobrir es l’entrada al parking de l’edifici, a darrera la porta del mateix, al replà abans de baixar la rampa, que tambè hi ha un altra porta tancada com l’altre. Els mossos queden a espenses de que algun vehicle entri o sorti i hagi d’apartar-se per deixar l’accés lliure, on hi ha un parell de càmeres que també ha de controlar. Aquest lloc queda visible pels veïns que accedeixen a l’edifici per la porta principal, al quedar darrera uns vidres. En definitiva, la vigilància queda massa a la vista, afengint ademés la poca llum que hi ha en la zona, si incloïm les càmeres, no es un lloc adient per fer una vigilància efectiva. Amb els anys que fa que funciona aquest servei, ningú s’ha preocupat de millorar, posant una zona de vigilància amb càmeres dins el cos de guàrdia, que es podria controlar l’entrada a través d’elles. Distribuïr aquest cos de guàrdia, pel que fa guixetes, cuina i lavabos, i que no quedés com ara que sembla un traster, amb mobles vells. S’hauria de fer un bon manteniment d’aquesta zona, que fa temps que li falta, arreglar finestres, mobiliari nou i una cuina decent (amb nevera, microones i pica per rentar els estris,etc), un lavabo decent amb dutxa (el que hi ha ara deixa molt que desitgar), i en general una bona posta a punt d’un servei que hauria d’estar més decent pel lloc i l’importància que te (que tots els serveis ho son, per soposat). També afegir a demanar si hi ha algun dossier del material que haurian de tenir els agent allà destinats, com hermilles, alots, etc. En qualitat de Delegat de Prevenció, prego que previs tràmits i informes corresponents s'efectuïn quantes gestions i actes siguin necessaris per a corregir els diferents aspectes denunciats. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES, Delegat de Prevenció del C.A.T. Barcelona a 17 de Desembre de 2002
A/ President
de la comissió de Salut Laboral del Cos de Mossos d’Esquadra. ASSUMPTE: “ Plantejament de diferents queixes a la Unitat del PALAU de la GENERALITAT.”
En aquesta unitat s’estan fent redistribucions dins el cos de guàrdia que afecta en quan a prevenció de riscos i salut laboral on: -s’ha colocat un espai amb 6 monitors de control visual de diferents parts del Palau de 64 càmeres distribuides per tot l’edifici, un parell de monitors amb teclat per controlar les incidències de les mateixes, i per si fos poc, l’emisora de comunicacions del cos. Això comporta que: 1. -els 6 monitors estan molt alts, a l’alçada d’una persona de peu, i l’emisora està sota els monitors sense tenir a ma el micròfon per contestar. 2. -l’agent que esta en aquest habitacle, teòricament sol, ha de controlar les càmeres, l’emisora i ademés el telèfon. 3. -tot això no facilita la feina de l’agent que estigui en el seu moment dins aquesta sala. Si es controlan les càmeres no es pot esta pendent de l’emisora o del telèfon, agreujat en que sempre has d’estar controlant les diferents alarmes al saltar una càmera. Ja fa temps s’està comentant que s’abaixin els 6 monitors a l’alçada de la vista de l’agent on està assentat, dins el que cap, en una cadira bastant adient a aquest servei, per no tenir de tirar el cap enrera, amb els problemes de cervicals que això comporta. La taula hauria d’esser mes ample per no estar tant aprop dels monitors, tenir el telèfon i l’emissora mes a ma, essent això últim una feina, com hem dit en el punt-3, que hauria d’esser apart del tema monitors ja comentat. Aquesta nova sala ha comportat una reducció de l’espai que teniem al cos de guàrdia on: 1. -el despatx del sergent es mès gran que la sala nova dels monitors, 2. el caporal de guàrdia ha quedat ubicat darrera de una porta que era un accès a tot el cos de guàrdia, que al tenir la sala aquesta nova i el despatx del sergent, es redueix a un espai ínfim per treballar. 3. -la resta de cos de guàrdia, la sala mes gran,s’han traslladat armaris i altres estris que estaven al despatx del caporal i sergent, reduïnt l’espai d’aquesta zona. S’ha d’afegir que es una zona “d’esbarjo” i que tambe es menja, sobretot els caps de setmana que es fan 12 hores, on tenim la nevera, l’aigua, el microones, i no hi ha zona per rentar els estris de cuina. 4. -tot això fa que només quedi un accès al cos de guardia, per la porta de la zona “d’esbarjo”, per qualsevol persona que hi accedeixi. En conclusió, cada vegada estem perdent mes espai. En un servei que s’esta 24 hores al dia i que, sobre tot el cap se setmana que es treballen 12 hores, hauriem de tenir un menjador minimament equipat Per últim afegir que desde que es van fer els nous vestidors fa uns anys, s’havien de portar uns armers per l’arma individual de cada agent. Sabent que a la majoria d’unitats ja en tenen, demanaria que ja seria hora de que es fes efectiu. En qualitat de Delegat de Prevenció, prego que previs els tramits i informes corresponents s’efectuïn quantes gestions i actes siguin necesaris per a corregir els diferents aspectes denunciats. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES, Delegat de Prevenció del C.A.T. Barcelona a 17 de Desembre de 2002
A/ President
de la Comissió de Prevenció de Riscos i Salut Laboral del Cos de
Mossos d'Esquadra. ASSUMPTE: " Petició d'intervenció urgent a les garites del C.P. JOVES " Hem rebut diferents queixes de companys d'aquest centre de treball, que per culpa del mal estat del sostre de les garites, entra abundant aigua en els dies de pluja. Aquest mal estat fa temps que dura, ja sigui per que els agents no es queixaven o els comandaments no han fet arribar cap queixa. En definitiva, això comporta mal estar dins un servei com aquest en que s'ha d'estar mes pendent de la vigilància i no d'altres problemes que podrien estar solventats amb un bon manteniment. Esperem que a partir d'ara es puguin agilitzar totes les gestions dins aquest ambit com es el de l'Area de PRESONS, on aqui es convinaven dues Conselleries (JUSTICIA I INTERIOR) pertanyent ara a la mateixa. En qualitat de Delegat de Prevenció, prego que previs tràmits i informes corresponents s'efectuïn quantes gestions i actes siguin necessaris per a corregir els diferents aspectes denunciats. Atentament, Jordi MESTRES MESTRES, Delegat de Prevenció del C.A.T. Barcelona a 17 de Desembre de 2002
25/09/02 ASSUMPTE: " Petició d'intervenció urgent als vestidors de trànsit de la comissaria de Sant Feliu de Guíxols."
Sr., hem rebut les queixes de diversos companys destinats a trànsit en relació a l'estat i ubicació dels vestidors de trànsit de la comissaria de Sant Feliu de Guíxols, les quals traslladem a vostè per tal que tingui a bé donar les instruccions oportunes per a una intervenció urgent, NETEJA.- les carxofes de les dutxes estan plenes de verdet. Els plats de dutxa també estan bruts. Les sortides de les conduccions d'aire estan plenes de pols i brutícia.
UBICACIÓ.- El vestuari està ubicat en unes golfes, el sostre només és una xapa, sense cap més element aïllant, el qual fa que a l'estiu sigui un forn i a l'hivern una glacera, preguen que, perla part externa i a l'espai de sostre corresponent a aquest vestidors s'hi construeixi un altre sostre amb elements aïllants del primer. ESPAI FÍSIC.- La superfície de vestidor és insuficient pels efectius que en fan ús, donant-se el cas que hi ha agents que no disposen de guixeta i que pels qui en disposen, el tipus de guixeta és massa petita com per contenir els diversos elements de la dotació d'aquest servei. Sol·licitem que s'habiliti alguna altra dependència de la comissaria a vestidor de trànsit fent possible la instal·lació de guixetes més grans i per tothom.
INSTAL·LACIONS HIGIÈNICO-SANITÀRIES.- Només hi ha dues dutxes, nombre absolutament insuficient pel nombre d'efectius. El sostre del vestidor està ple de tuberies, indicant el destí de servei de la dependència, gens adequada per un vestidor, caldria tapar aquestes conduccions. Preguem ens informi el més aviat possible de les solucions que s'adoptin en relació a la problemàtica exposada. Atentament, Enric ALSINA ILLA, SG del CAT. Barcelona a 24 de setembre del 2.002.
..A/
Sr. Valentí SALA i ROSTES, President de la Comissió de Salut i
prevenció de Risocs laborals del Cos de
Mossos d'Esquadra.
Sr.,
en la seva qualitat de President de la Comissió de Salut i Prevenció
de Riscos Laborals del Cos de Mossos d'Esquadra, i en relació a la
documentació de la qual n'hi adjuntem còpia, li demanem que faci les
gestions oportunes per tal que es compleixin els requeriments de la
Inspecció de Treball a l'hora que ens informi de les mesures
correctores que s'adoptaran en cadascuna de les qüestions i la data en
que això es portarà a terme. Tot plegat amb la intenció de saber si
la nostra acció obtindrà el resultat esperat o haurem de continuar el
procediment.
Atentament,
Enric
ALSINA ILLA, SG del CAT.
Barcelona a 11 de juny del 2.002.
ACTA
DE REUNIÓ 24/02, DE 20 DE FEBRER DE 2002, DEL COMITÈ DE SEGURETAT I
SALUT LABORAL Aquesta setmana ens ha arribat l'acta en qüestió. Us en fem un resum de diferents questions en el desenvolupament de la reunió esmentada i diferents porpostes del delegats assistents: · Sobre deficiències en la ubicació de les baranes de les escales a la Comissaria de Lleida, assenyalant la Direcció que compleixen la normativa en matèria de senyalització de seguretat i salut en el treball amb el vist i plau de l’Ajuntament, no obstant han demanat pressupost per tal de fer un suplement. · També es mostre la situació de les escales a la Comissaria de Manresa que es va arreglar perque no es podien netejar els vidres i que la solució es separar la barana uns 10 o 12 cm perquè la gent pugui passar, del qual, segons la Direcció s’esta estudiant un perssupost per arreglar-ho. · Es mostren models del nou impermeable i es demana que les bandes reflectants també hi siguin als pantalons, pel que la Direcció assenyala que es així per diferenciar personal del MOPU i agents del Cos, però que es tindria en conte en properes adquisicions. · Es tracta el tema de la falapa, peça que es col.loca al cap per posar-se el casc antiavalots, que si es higienic o no. La Direccio diu que al ser de cotó, es transpirable i així es complexen les mesures higièniques, també ens contesten amb la revisió efectuada a tot el material i canvi de peces deteriorades dels cacs i les seves viceres. Sembla que els hi costi fer una inversió sobre aquest tema, com si això comportes una gran despesa comparat amb altres que s’han fet,serà que ens queixem per vici i només per passar l’estona? · Sobre el Parking es comenta l’increment en el mes febrer/març de les barres d’accés i de les càmeres (millorar el sistema en general). · Sobre el Parc Mobil s’està licitant un contracte de renting per la compra del 50% de vehicles de l’Area Penitenciària de Barcelona i Tarragona, com també més disponibilitat de vehicles camuflats, els quals es podran utilitzar el més de maig. Els models que la Direcció diu que s’han lliurat per l’Area Penintenciària son Patrols amb doble Airbag i sistema ABS. També es pregunta el criteri que utilitzaràn per adquirir vehicles de transit, atès que finalitza el contracte de renting, pel que la Direcció comenta que es probable que es continui amb el renting i s’aprofitarà per adquirir nou material. Tornan al de sempre, encara no saben que han de fer, com es habitual. ·
Es tracta el tema dels equipaments dels vehicles en virtut de les
queixes dels agents i que no veuen cap inconvenient en tractar amb la
part “social” la dotació d’aquests i models d’equipaments que
necesiten. Tornem al de sempre amb els anys que portem ja en aquesta
feina, encara es l’hora que alguna persona es preocupi d’aquests
detalls i que hagi d’esser la part “social”, com diuen ells, que
els hi treguin els problemes de sobre. ·
Un altre tema son els convenis amb els Ajuntaments on hi ha ABP
per utilització d’instalacions esportives, assenyalant que quan se sàpiguen
els tipus d’activitats i Ajuntaments afectats es preguntaràn les
condicions i possibilitats de poder accedir els agent del Cos. Continuem
amb el de sempre anem una mica a remolc de tot, fins i tot amb el que
es bastant important com es l’estat fisic dels agent d’un cos de
policía. · Es tracta el tema dels protocols d’actuació entre els Departaments de Justicia/Interior, per tal de millorar la comunucació, seguretat i qualitat del servei a desenvolupar dins el camp dels trasllats tant judicials, administratius com sanitaris. Els temes tractats en aquestes reunions han sigut: -antecedents de fuga -intern que sigui convenient fer una observació mes acurada de la seva conducta -en el trasllat dels interns d’unitats de psiquiatria s’haura d’expressar aquesta característica -mesures que tenen que adoptar els agents en cas de que hagi un risc manifest de contagi per a la seguretat dels agents que efectuen el trasllat -si hi ha qualsevol motiu que aconselli fer un trasllat de caràcter vital amb el vehicle policial hi haurà d’anar personal sanitari del centre penitenciari I jo em pregunto, Això no es tenia en conte fins ara? També es comenta la possibilitat de evitar que l’intern i llurs familiars sàpiguen el centre sanitari, dia i hora en què el pres ha de ser visitat. · La “CASA” ha fet gestions amb la DGFP (Direcció General de la Funció Pública) i EAPC (Escola d’Administració Pública de Catalunya) sobre la possibilitat d’ajornar proves en els processos selectius, pels participants que estiguin de baixa per accident de treball i/o maternitat, i si en cas d’aplaçament es reserva la nota de la prova pel següent procés selectiu. Segons aquestes “institucions”, això ho determina el Tribunal Qualificador i per casos molt excepcionals i dins del procés selectiu corresponent. En les últimes convocatories no s’havien previst cap excepció. Altres col.lectius com Bombers i Agents Forestals tenen aquesta possibilitat en les bases de la convocatòria (suposant un ajornament de 2 o 3 setmanes). Amb tot això estan treballant per que realitzin proves d’aptituds físiques amb validesa per un temps determinat · Sobre el curs de “CONTENCIÓ” i de les deficiències ja per tots conegudes es donen diferents excuses que ara per ara ja no cal ni esmentar per les diferents informacions que ja es van donar passats tots els cursos, i fins i tot, durant la “CIMERA” van haver d’altres (catering, hores extres voluntaries,etc) · Es preveu la creació d’un servei de Prevenció propi i que amb això es podria començar a fer tasques en les quatre especialitats com l’ergonomia i psicosociologia aplicada. Això vol dir que, fins ara no es podia fer? · Sobre l’utilitat de les revisions mèdiques efectuades fins ara, sobre tot amb l’actual normativa, que les estableix per riscos especifics, i que l’any 2000 ja es van fer amb col.lectius determinats com TEDAX,etc, en definitiva s’ha de fer en funció del lloc de treball que s’ocupa. · Mesures higièniques de la Policia Científica de la RP Girona sobre l’utilització de mascaretes, peücs i equip en general. · Es lliuren diferent documentació per part del Gabinet Assistencial i informació de l’accidentalitat any 2000-2001. Jordi Mestres
IMPORTANT!!! Sobre tot això que us exposem vosaltres haurieu de dir si es fan realitat o no entre altres temes, que sempre n’hi han, i si s’en poden afegir no dubteu en adreçar-los al sindicat i poder, com a minim, que tothom sapigue si serveix per alguna cosa aquestes reunions, o només son de cara a la galeria.
ASSUMPTE:
" Irregularitat detectades en un centre de treball de Mossos
d'Esquadra". C.P.
HOMES (La Model) Sr.,
adjunto al present un informe que he elaborat en relació a les
condicions higiènico-sanitàries i de seguretat amb que es treballa en
el centre que es referencia. En
qualitat de Delegat de prevenció, prego que previs els tràmits i
informes corresponents s'efectuïn quantes gestions i actes siguin
necessaris per a corregir els diferents aspectes denunciats. Atentament, Jordi
MESTRES MESTRES, Delegat de Prevenció del CAT. Barcelona a 6 de Maig de 2.002 (adjunt) Jordi MESTRES MESTRES, delegat de Prevenció de Riscos Laborals del sindicat Col·lectiu Autònom de Treballadors (C.A.T.), dels Mossos d’Esquadra, amb domicili al c/Tànger, 48 Baixos 1ª de Barcelona, s’ens denuncien diferents anomalies en el servei de C.P. HOMES (La Model) per part dels agents que efectuen servei en aquest centre, que podrien comportar una inspecció de treball si no es solventessin d’ara en endavant: · Les garites de dit servei tenen un primer accés fins la seva base amb unes escales de cargol que son de pedra, dites escales tenen poca amplada de peu per esglaó i algunes estan en mal estat de conservació, a més si afegim el poc espai d’accés d’aquesta escala. Les baranes son metàl·liques i estan en mal estat, per recolzar-se. · Quan arribes a la base de la garita, hi ha unes escales metàl·liques per accedir-hi. Els esglaons son metàl·lics i sovint, degut a la humitat, no son massa segures per que llisques fàcilment. · S’accedeix dins la garita per una trampeta corredera. Quan ets dins, amb no massa espai, tens uns seients no massa adequats d’alçada per tenir una bona visió; uns endolls, sense caixetí la majoria, que amb les goteres que provenen del mal estat del sostre metàl·lic, pot provocar algun accident. · Aquestes garites, tenen a mitja alçada, tot de finestres d’alumini que la majoria no tanquen, comporten una corrent d’aire dins d’elles. Algunes d’aquestes finestres estan segellades sense poder-se obrir en cas d’emergència. · Concretament a la garita nº 5 hi ha una finestra trencada que fins ara no s’ha canviat. I a la garita nº8, l’única que s’accedeix a peu directament, les finestres son molt dures d’obrir. La majoria d’aquestes anomalies tenen nota informativa feta pels agents del mateix servei i fins ara ningú n’ha fet cas. Això comporta alguna responsabilitat que ningú vol assumir, que amb una mica d’interès per part de la Direcció es podria solventar, i l’únic que es desitja es fer el servei del mosso mes tolerable per poder fer la seva feina, que això es del que es tracta.
Sr. Valentí SALA i ROSTES, President de la Comissió de Salut i Prevenció de Riscos Laborals del Cos de Mossos d’Esquadra.
ADJUNT:
En JORDI MESTRES MESTRES delegat de prevenció del
C.A.T (Col.lectiu autònom de treballadors) sindicat del mossos
d’esquadra amb domicili al c/ Tànger, 48 baixos 1ª de Barcelona, va
realitzar la visita sol.licitada el dia 22/03/2002 juntament amb el
delegat de prevenció del S.U.M.E. Ramon Nogales i acompanyats per la
persona assignada, essent el caporal del servei de Base Xavier Alba. Durant la visita s’han examinat les dependències
següents: 1-
SERVEI
BASE 2- PATRULLES (G.S.O.) 3- SALA (S.C.C.O.) 4- MENJADOR I VESTIDORS I s’han fet les següents observacions:
1-SERVEI BASE -
Sala de descans- - les dimensions de la mateixa son petites, sobre tot si afegim que també es el despatx del caporal, i s’hauria de canviar el mobiliari, ja que sembla obsolet, sobre tot els seients, - en quant al sistema de ventilació, l’aparell d’aire calent o fred, s’hauria d’incidir en el manteniment, sobre tot amb l’agravant d’estar al costat del parking de l’edifici amb el fums que això comporta, - insistir amb una neteja general, finestres sobretot. -Garjoles- - desinfecció de la zona i canvi de les flassades utilitzades, - al despatx del mosso falta mobiliari, - insistir amb el manteniment del sistema de ventilació i la neteja general de la zona. -Portes d’accés- - la del c/Bolívia, afegint que es tota de vidre i el volum de persones que hi accedeixen, es un risc que s’obri tant cap a dins com cap a fora, i saber si tenen protecció contra trencament, - al c/Àvila, hi ha accés de persones i s’ha d’afegir el de cotxes pel parking, el que comporta que l’agent de la cabina hagi de tenir cura del cotxes com de la gent que pugui entrar, amb l’agravant que aquesta també pot entrar i sortir pel mateix pàrking, cosa que hauria de ser independent una de l’altre, - la cabina del mateix c/Àvila té dues portes a cada banda que s’obren cap a dintre, amb el poc espai que hi ha a la mateixa. I ademés hem d’afegir els monitors de les càmeres exteriors que també ha de tenir cura l’agent d’aquesta, - els seients de les dues cabines s’haurien de canviar per uns amb espatllers de suport lumbar o similars, -Parking
del c/Avila enfront Base- - la cabina estar bastant deteriorada i no crec que estigui amb condicions, i manca un arranjament general, - a l’accés pel c/Badajoz, al costat de la porta de sortida de vehicles hi ha una petita porta apuntalada, que ademés es de fusta, es un punt feble per l’agent que costudía el parking, - tenim entés que aquest parking es substituirà per un altre que hi ha més amunt del c/Àvila, i ens agradaría saber amb quines condicions estarà quan es faci el canvi. -Servei
de cantonada- - sabent que hi ha càmeres a fora del edifici trobo un servei inoperant i on l’agent està bastant venut, si ademés afagim que no se li dona opciò de portar hermilla per una soposada mala imatge, on és aquí la prioritat?, la seguretat o la imatge? - un altre punt feble del mosso son la quantitat de cotxes estacionats a la façana, siguin camuflats o no, aixó dona bona imatge?, 2- PATRULLES (G.S.O.) - al cos de guàrdia s’hauria d’acondicionar, amb una neteja a fons de tota l’estància i els vidres que donen al cel obert, - part del mobiliari s’hauria de canviar, - el sistema de ventilació, l’aparell de aire calent i fred, s’ahuria d’incidir en el manteniment d’aquest, amb l’agravant de que estar al costat del parking amb el que això comporta en quan a fums, - el que respecte al cotxes patrulla, al qual els agents han d’estar una bona estona asseguts, es dona opció d’acondicionar els seients a les seves necesitats?, - amb un manteniment exhaustiu sovint de tot el vehicle, inclòs l’interior, també incloint la desinfecció del vehicle més sovint del que es fa, - i per
últim l’equipament del vehicle, que això seria extensible a tot
vehicle que pugui ser operatiu, que podrien ser: les cintes balisadores,
les hermilles antibala i reflectants, manta tèrmica, etc, i que es
suposa hi ha d’haver una
norma general en quan aquest tema,
3- LA SALA (S.C.C.O.) - es podria facilitar un faristol, per poder colocar els documents per reduir l’esforç d’adecuació visual i els girs de cap, - adecuar els descans al volum de feina i respectar els mateixos,
4-MENJADOR I VESTIDORS - a l’entrada que dona al c/Bolívia hi ha dos esquerdes a la pared, - els vestidors quedan petits pel volum de guixetes que hi ha, on alguns passadissos queden tancats, pel que s’hauria d’ampliar la zona de vestidors, - no estaría malament començar a fer canvis de guixetes que queden obsoletes, - el menjador s’ha reduit en consideració i les condicions higièniques deixen molt que desitjar, sobre tot les finestres, - l’entrada en aquesta planta hauria de ser més directa, sense tantes portes entre mig, sobre tot en cas de evacuació. - insistir en la neteja general tant de vestidors i menjador i sobre tot la zona de dutxes i manteniment de les mateixes, i també el manteniment del sistema de ventilació d’aire fred o calent, que es dubte del seu bon funcionament,
Atentament Enric
ALSINA ILLA, SG del CAT. Barcelona
a 8 d’abril del 2.002. Sr.
Valentí SALA i ROSTES, President de la Comissió de Salut i Prevenció
de Riscos Laborals del Cos de Mossos d’Esquadra.
ADJUNTS:
ADJUNT Nº1 Enric ALSINA ILLA, amb DNI nº 52.210.098, en qualitat de
Secretari General del sindicat Col·lectiu Autònom de
Treballadors‑Mossos d’Esquadra (CAT-ME), amb direcció a efectes
de notificacions al Carrer Tànger 48, baixos 1ª, 08018 de Barcelona,
telf 93 485 03 50, Fax 93 309 44 80 i en nom i representació
d’aquest, mitjançant aquest presento, Contra los condicions de treball sota les que presten el seu servei els membres del Cos de Mossos d'Esquadra destinats al Centre Penitenciari Brians, de Sant Esteve Sesrovires (Barcelona), per vulnerar aquestes les prescripcions sobre Riscos Laborals i de Salut i d’Higiene en el Treball establertes en la normativa vigent, en base als següentS.
FETS 1‑ El Cos de Policia de la
Generalitat‑Mossos d'Esquadra no disposa d’una normativa específica
sobre Riscos Laborals i Salut i Higiene en el Treball. 2‑ La tasca que desenvolupen els
agents destinats al CP Brians en la vigilància i suport als funcionaris
de presons de dit Centre Penitenciari. 3‑ Per atendre aquesta tasca, la
vigilància es realitza en uns determinats llocs de vigilància fixes,
com es per exemple: -
Lloc de Vigilància Geminis 42
(cabina d’entrada al Centre). Aquesta cabina normalment està ocupada
per dos agents, compartint un espai físic de 2 metres per 2 metres,
incomplint les mides mínimes establertes al Reial Decret 486/1997 de 14
d’abril. Dita cabina en teoria blindada té un vidre lateral esquerdat
perdent tot el sentit de ser una cabina blindada. El terra de dita
cabina està podrit per la humitat per la qual cosa es va col·locar fa
més de 1 un any una fusta per evitar que els agents de servei es
poguessin lesionar al ficar les cames al forat. Aquest servei està
cobert les 24 hores del dia. -
Lloc de Vigilància Geminis 45
(Resclosa d’entrada de vehicles). Aquest gran espai a l’hivern es
extremadament fred, per la qual cosa el passat hivern es van instal·lar
unes estufes elèctriques, per una banda inútils ja que no
aconsegueixen fer pujar la temperatura i per altra banda no es poden
posar en marxa donat que la instal·lació elèctrica no aguanta i salta
si es posen les sis estufes en marxa a la vegada. També en aquest lloc
de vigilància hi ha una gran concentració de fums produïda per el pas
continu de vehicles sense que hi hagi cap extractor de fums. Aquest lloc
de vigilància disposa d’una escala metàl·lica de 7,5 metres d’alçada
sense descans, per 60 centímetres d’amplada, 28 graons amb una
petjada de 18 centímetres, incomplint allò establerts al RD 486/1997,
de 14 d’abril. -
Lloc de Vigilància Geminis 41
(Camí de rodadura). Aquest servei es realitza amb vehicles tot terreny
Nissan Patrol que el seu estat interior està en pèssimes condicions
higiènic-sanitàries i que en els últims anys no han estat
desinfectats mai. S’ha de dir que aquest vehicle esta circulant sense
parar les 24 hores del dia. -
Lloc de Vigilància Sala de
Control. Aquesta sala disposa de 12 monitors de televisió, un ordinador
i un gran quadre de control elèctric. No ens consta que hi hagi cap de
sistema de protecció i seguretat contra les emissions o radiacions
generades a pesar del nombrós equip electromagnètic. Aquest servei està
cobert les 24 hores del dia. També existeix una impressora matricial
per reflectir les alarmes generades pel sistema molt sorollosa. -
Lloc de vigilància Accés B (accés
obres). Aquest lloc de vigilància es realitza a una cabina de
2,25 m per 2,15 metres, espai compartit per dos agents de mosso
d’esquadra i un funcionari de presons, espai a totes vistes
insuficient per a tres persones. La cabina està instal·lada sobre un
terra irregular i a dues de les seves cantonades te per a mantenir-se
estable unes totxanes com a suport d’estabilitat. Així mateix,
aquesta cabina es troba a 10 metres de la depuradora del centre
Penitenciari, depuradora oberta al aire lliure i que crea un ambient
irrespirable per als treballadors que allà s’hi troben. La cabina no
disposa de material antiincendis. -
La zona de descans no disposa de
punt d’aigua potable accessible -
Els vestidors no disposen de
taquilles suficientment grans per a posar tota la roba d’uniformitat
dels agents, quedant molta d’ella fora de la taquilla, només una mínima
part dels agents disposen de taquilles grans 4‑ La planificació ordinària del
servei es correspon amb un cicle de cinc dies de treball, dos de festa
(torn de tarda), set de treball, set de festa (torn de matí), set de
treball i set de festa (torn de nit). Aquesta planificació es pot veure
modificada en qualsevol moment per necessitats del servei. 5‑ La jornada laboral s'efectua
rotativament en torns de 8 hores i mitja de dilluns a divendres i de 12
hores dissabtes i diumenges independentment del tom que s'efectua. 6‑ En cap cas hi ha planificats
períodes cíclics de descans dintre d'una jornada laboral. En torns de
vuit hores i mitja es té dret a un únic descans de vint minuts. En el
torn de 12 hores, aquest període únic de descans és d'una hora, períodes
on el personal efectua el seu àpat. 7‑ La càrrega de treball és màxima,
de forma que des que s’inicia el servei fins que es finalitza,
l’agent de servei no para en cap moment de realitzar el seu servei, no
podent-se planificar mai ni els 20 minuts ni l’hora de descans
legalment establerta. 8- Els agents es veuen obligats a
realitzar els seus àpats dins del cos de guàrdia, donada la manca
d’efectius per a fer relleus, aquesta situació es veu empitjorada els
caps de setmana i sobretot durant els torns de nit on es impossible que
els agents surtin fora del cos de guàrdia a fer el seu àpat. A més
les dependències del cos de guàrdia no disposen de cuina per a fer els
àpats.
Els agents no disposen de les instal·lacions adequades per a preparar
els seus àpats, tenint que cuinar de forma poc higiènica o deixant els
estris de cuina, plats i coberts als lavabos del cos de guàrdia al no
haver-hi lloc on deixar-los, tanmateix l'informo que hem de rentar els
coberts als lavabos. 9- Essent un servei de 24
hores i 365 dies l’any el cap de setmana la neteja de les dependències
es limita a buidar les papereres, quant es el cap de setmana quan més
s’embruten les dependències donat que els agents realitzen una
jornada de 12 hores i es veuen obligats a dinar dins de les dependències Per tot el qual,
SOL·LICITO Que aquesta inspecció obri el procediment corresponent í,
en conseqüència, obliguí a la Direcció General de Seguretat
Ciutadana o a qui correspongui, a adaptar les condicions de treball i
horàries als requeriments exigits per la normativa en matèria de Salut
i Riscos Laborals i, entre d’altres mesures, ‑
Es planifiquin diversos períodes de descans dintre d'una mateixa
jornada laboral. ‑
S'estableixin les mesures de protecció i seguretat electromagnètiques
que corresponguin. ‑
Les altres mesures correctores a que obligui la normativa en
funció de les deficiències denunciades. Atentament Barcelona a 05 de setembre del 2.001 Enric Alsina i Illa Secretari general del CAT-ME INSPECCIÓ DE TREBALL DE BARCELONA. ADJUNT Nº2 MINISTERIO DE
TRABAJO Inspección de
Trabajo y Seguridad Social de
Barcelona Empresa: Centro
Penitenciario Can Brians En relación con
el expediente de referencia, le traslado
las actuaciones efectuadas por esta
Inspección, lo que hago constar a los efectos oportunos. Barcelona, 6 de
Marzo de 2002. En relación con
la denuncia por usted presentada en este Organismo, con número de expediente I /
15790 / 01 , relativa a las condiciones de S / H en las que desenvuelven
su trabajo los miembros del Cuerpo de Mossos d’ Esquadra destinados al
C.P. Brians , se han llevado a
cabo por ésta Inspección de Trabajo y Seguridad Social las siguientes
actuaciones: -Visita, en
fecha 28.01.02 , al centro de trabajo referido. En el curso de la misma
este funcionario estuvo acompañado de Don M. C. , perteneciente al
sindicato denunciante, y a Don R.C. , sustituto del Jefe de Unidad en el
citado centro. -Examen de
diversa documentación Tal y como ya se
señalo al representante del sindicato denunciante en el curso de la
visita antes referida, y tras haberse constatado gran parte de las
deficiencias en materia de salud y seguridad recogidas en la denuncia,
la actividad de la policía es una de las EXCLUIDAS de la normativa de
prevención de riesgos laborales, tal y como señala el Art.3.2. de la
L.31/95 de 8 de Noviembre. Esta
circunstancia, parece impedir la posibilidad de que se pueda llevar a
cabo la actuación ordinaria que la propia norma citada establece en el
ámbito de las Administraciones Públicas en el Art.45.1 , mediante el
recurso a la formulación, de constatarse deficiencias preventivas, de
requerimiento con fijación de plazo para la adopción de las medidas
pertinentes orientadas a su corrección. No obstante se
ha procedido a llevar a cabo una búsqueda, no exhaustiva, con objeto de
determinar con carácter informativo la eventual existencia de una
normativa especifica (
estatal y/o autonómica ) que resultase de aplicación al Cuerpo de
Mossos en la materia de salud y seguridad , siendo el resultado
infructuoso. Rodrigo De La
Torre Quintana. |